Door op 11 maart 2014

1000 EB Amsterdam

Betreft: Artikel 8 maart ‘ Leukste gemeente van Nederland’

Geachte heer Paradijs,

Afgelopen zaterdag is wakker Nederland, met het artikel “Leukste gemeente van Nederland” weer eens getrakteerd op een journalistiek hoogstandje van uw krant. Om maar meteen met de deur in huis te vallen: u doet uw bijnaam “De Televaag” hier weer eens alle eer aan.

Als lokale afdeling van de Partij van de Arbeid zijn wij onderdeel van het bestuur van de gemeente Vaals. Precies die gemeente die u als slechtste woonplaats van Nederland bombardeert. Je moet als journalist wel lef hebben om ook maar zonder enige onderbouwing en op basis van onjuiste normen of onderbouwde statistische gegevens zo’n broddelwerkje af te leveren. Wellicht kent u Vaals alleen maar van het Drielandenpunt en gaat u uit van de veronderstelling dat na een grenspaal de wereld ophoudt te bestaan.

Voor uw beeldvorming: Vaals ligt midden in de Euregio Nederland, Duitsland en België. Als u de landsgrenzen eens zou wegdenken zou u wellicht tot de conclusie komen dat er nergens in West-Europa meer Euregio kan bestaan. De voorzieningen die u als gebrekkig, of als helemaal afwezig betitelt zijn op loopafstand of met een kleine autorit van tien tot vijftien minuten binnen ons bereik. De enige moeite die de inwoners van Vaals moeten doen is even over de open grens heen rijden. Ik durf de weddenschap aan dat onze inwoners sneller en relaxter hun dagelijkse voorzieningen bereiken als de gemiddelde Randstedeling. Momenteel worden er miljoenen geïnvesteerd in infrastructuur en nieuwbouw, wordt er actief aan monumentenzorg gedaan en is er een florerend verenigingsleven. Kortom een woonplaats waar bijna tienduizend mensen met heel veel plezier wonen en leven.

In het artikel ‘Leukste gemeente van Nederland’ van 8 maart wordt hier echter geheel geen rekening mee gehouden. Uw redactie heeft nog contact opgenomen met onze wethouder Mevrouw J.P. Verbeek-Benink. Onze wethouder heeft bovenstaande feiten en omstandigheden duidelijk aan u uitgelegd. Zij heeft aangegeven dat de aantrekkelijkheid van Vaals alleen kan worden beoordeeld als bijvoorbeeld de voorzieningen van onder andere Aken en het daar verdiende inkomen wordt meegenomen. Uw krant volstaat met te melden dat zij uitkijkt op de het ziekenhuis en de universiteit en benoemd vervolgens Vaals als de minst fijne gemeente om te wonen met een score van 2.2.

Na het lezen van het artikel bleef ik zitten met de volgende vraag. Mag een krant willens en wetens onjuiste informatie vermelden over een Nederlandse gemeente? De gemeente Vaals leidt hierdoor ongetwijfeld, en zéér zeker ongevraagd, onherstelbare imagoschade. De PvdA Vaals kijkt dan ook serieus naar de mogelijkheden om van uw krant een rectificatie te eisen, en het verder publiceren van dit soort riooljournalistiek te ontmoedigen.

Met vriendelijke groeten,

Namens het bestuur en fractie van de PvdA afdeling Vaals