30 km per uur! Denk aan onze kinderen

7 juni 2020

In het kader van permanente aandacht t.a.v. Verkeersveiligheid, doet de Gemeente Vaals dit jaar mee met de 30km/u campagne van ROVL. Alle straten binnen de bebouwde kommen van de kernen Vaals, Vijlen en Lemiers vallen hieronder. De gemeente heeft 25 sandwichborden ontvangen. De PvdA heeft inwoners gevraagd om hotspots aan te wijzen. Dus waar wordt veel te hard gereden en zou een extra bord een meerwaarde kunnen zijn voor de verkeersveiligheid?Daarop hebben we enkele reacties gekregen.

Vanochtend zijn onze raadsleden Jo Winkens en Kirsten Pakbiers-Renericken op pad geweest en hebben een 6-tal borden in de kern Vaals geplaatst. De hotspots in Vijlen en Lemiers waren reeds door andere raadsfracties opgepakt.

Een bord hangt nabij de parkeerplaats van de Brede School, onze fractievoorzitter woont hier zelf en ervaart samen met zijn buurtgenoten dagelijks dat ouders hier een behoorlijke snelheid hebben als ze hun kroost naar school brengen.

Een bord hangt in de Sneeuwberglaan, ter hoogte van de Tennishal / Fraiche /Sporthal Citta Fit. Door de ligging in de nabijheid van een grote supermarkt aan de rand van het kernwinkelgebied, wordt hier ook vrijwel dagelijks de maximumsnelheid overschreden. Veel kinderen lopen en fietsen hier op weg naar de trainingen of naar de speelplek de Bende. Dit zijn onze meest kwetsbare inwoners en het schaadt niet om automobilisten op deze hotspot nog eens extra op deze weggebruikers te attenderen.

Een bord hangt in de bocht van de Dr. Poelstraat/ Cerresstraat. Buurtbewoner Marco Thissen had ons op deze hotspot geattendeerd. Verkeer dat vanuit de Ceresstraat “aan komt scheuren” wordt op deze manier nog eens extra geattendeerd op de toegestane snelheid.

Het vierde bord hangt in de Ceresstraat ter hoogte van Aan de Noot. De plaatsing van dit bord geschiedt eveneens op verzoek van buurtbewoners. Dit is een kinderrijke buurt. Maar ook hier wordt vrijwel dagelijks de maximumsnelheid overschreden. De kinderen die naar de Speelplek willen moeten deze straat veilig kunnen oversteken.

Bord vijf hangt in de Prins Bernardstraat. Deze straat is een van de straten waarin ook vrachtverkeer is toegestaan, maar deze straat is ook een van de hoofdroutes van schoolgaande kinderen. Vooral in de ochtenduren, maar ook ‘s avonds “vergeten” veel automobilisten dat de toegestane maximumsnelheid hier 30km/u is.

En last-but-not-least de Koning Hendrikstraat. Komende vanuit de Kolmondstraat, op weg naar de Kartingbaan en de milieuwerf wordt ook hier dagelijks veel te snel gereden.

De PvdA fractie hoopt door het plaatsen van deze borden bij te dragen aan een betere bewustwording en een verkeersveilige omgeving voor alle inwoners, maar vooral voor de vele kinderen.

Samen voor een verkeersveilig Vaals.

Waar ben je naar op zoek?