Door Jo Winkens op 8 november 2021

Algemene beschouwingen begroting 2022

ALGEMENE BESCHOUWINGEN 2021

Geachte aanwezigen,
De alweer laatste “Algemene Beschouwingen” van deze raadsperiode zijn een feit. Verder is het ook een feit dat wij min of meer nog steeds in een door corona- en al haar maatregelen geteisterde wereld leven. De symbolisch kleine vergaderwereld waarin deze Raad het overgrote deel van dit jaar heeft gewerkt en gefunctioneerd is kort geleden eindelijk losgelaten, maar doemt als hernieuwd spook aan de horizon weer volledig op. Voorwaar geen ontwikkeling waar je blij van wordt.
De PvdA hoopt dan ook dat het 12 Inch ZOOM-beeldscherm alleen nog maar een herinnering gaat worden en het fysiek vergaderen weer de regelmaat en niet de uitzondering wordt. De PvdA spreekt dan ook oprecht haar waardering uit aan alle Raadsfracties, Griffie, College en betrokken ambtenaren voor de opgebrachte vergaderdiscipline gedurende het afgelopen jaar. De symboliek van het 12 Inch beeldscherm staat echter in schril contrast met het cijfer 12 als je spreekt over het begrotingsoverschot in de voorliggende programmabegroting 2022. Welgeteld €12.000 in de plus is de uitkomst van wikken- en wegen na een, voor de PvdA althans, intensief traject van de behandeling van de perspectiefnota. Het is duidelijk dat in onze gemeente de al in de aanbiedingstekst van de begroting genoemde “Schraalhans” voorlopig een plaats aan de bestuurstafel heeft.

Over de Perspectiefnota gesproken: de PvdA heeft tijdens de behandelsessies duidelijk richting gegeven en haar standpunten kenbaar gemaakt. De individuele perspectieven, en daarin gemaakte keuzes, zijn een goede eerste aanzet om “toekomstproof” richting 2030 van start te gaan. Dit alles zeker vanuit het streven van de PvdA om als autonome en zelfstandige gemeente te kunnen blijven functioneren. Hoe naar onze beleving de individuele portefeuilles hieraan voldoende bijdrage leveren zullen wij nu iets verder uitdiepen.

Programma Mens & Voorzieningen
Het zal u niet vreemd in de oren klinken dat de PvdA van uit haar sociaaldemocratisch gedachtengoed deze portefeuille als haar stokpaardje betitelt. De mens centraal is- en blijft ons credo. Zowel de meerjarige ambitie alsmede het omvangrijke arsenaal aan speerpunten ondersteunen wij ruimschoots. Regelmatig botsen wij dan ook door onze kritische houding op uitvoering, voortgang en tempo. Desalniettemin een welgemeend compliment aan het uitvoerend ambtelijk apparaat, die geknipt en geschoren vanuit het rijk, toch veel voor elkaar hebben weten te krijgen. Toekomstige politieke samenwerkingsverbanden zullen daarom dan ook door de PvdA altijd langs de ladder van ons “mens centraal” gedachtengoed gelegd worden.

Programma Wonen & Verkeer
Zoals al diverse keren in de afgelopen periode gememoreerd en uitgesproken zijn wij enthousiast over de ontwikkelingen in deze portefeuille. Vanuit haar huidige rol als oppositiepartij heeft de PvdA praktisch alle plannen, voorstellen en ontwikkelingen gesteund. De ook hier benoemde meerjarige ambitie en speerpunten voor 2022 blijven overeind.
Wat de strategische bouwlocatie Selzerbeekgebied betreft krijgen de ontwikkelingen daar al bovengemiddelde aandacht. Reden genoeg om hier dan ook met grote zorgvuldigheid te werk te gaan. De eerdere verklaring van het college over een positieve grondhouding ten behoeve van de bouw van een 3e studentencomplex voor 400 nieuwe bewoners heeft al voldoende stof doen opwaaien. Een ongetwijfeld eraan komende bestemmingsplanwijziging in dit Natura 2000 gebied zal daarom door de PvdA met de groots mogelijke zorgvuldigheid en aandacht bestudeerd worden.
Een verder heet hangijzer zal de meerjarige ambitie “Verkeerscirculatie in het teken van leefbaarheid” worden. De PvdA zal hier zeker bewaken dat er maatregelen komen die de samenleving dienen en niet het speelballetje gaan worden van individueel ontevreden eisende burgers.

Programma Werk & Economie
Voorwaar zeer stevige meerjarige ambities in deze portefeuille. Vooral de ambities “Verbinding Drielandenpunt en historische kern”, en een eventueel onderzoek hoe wij in onze eigen energie kunnen voorzien, laat zien dat in deze portefeuille deze voornemens uit het Coalitieakkoord 2018 – 2022 nog geen enkele aanzet hebben gekregen, laat staan een eerste resultaat te vermelden hebben. Wat de “Openbare vervoersvoorziening voor toerist en inwoner” betreft zijn er wel pogingen ondernomen om hier verbeteringen in aan te brengen en betere aansluitingen te realiseren. De weinig samenwerkende- en meedenkende houding van de beoogde partners hebben jammer genoeg niet tot resultaat geleid.

Vanuit de perceptie van de PvdA is vooral het speerpunt armoede een groot zorgenkind. Over het algemeen genomen wordt hier zeer weinig resultaat geboekt, is er weinig tot geen perspectief en blijft het beleid achter ten opzichte van de werkelijke situatie. In deze raadsperiode kregen al diverse ondersteunende projecten, die in de beleving van de PvdA sociaal en goed waren, de spreekwoordelijke nek omgedraaid. Verklaar dan maar eens als portefeuillehouder en als zittende coalitie dat je aan duurzame armoedebestrijding doet. Ondanks het feit dat omliggende gemeenten de minst bedeelden wel de reikende hand toesteken worden voorstellen om relatief kleine financiële maatregelen toe te passen in onze gemeente met de grond gelijk gemaakt en keer op keer afgeschoten. Toch gaan de PvdA vandaag met het amendement “Webshop STOP kinderarmoede” proberen de Raad mee te krijgen in een steunmaatregel ter verzachting van kinderarmoede. In dit verband verwijzen wij nu al naar de, door de gehele Raad omarmde, strategie zoals neergelegd in de alliantie tegen kinderarmoede.
Een nieuwe Raad krijgt zeker vanuit de beleving, zoals omarmd vanuit de Strategische Visie 3.0, de komende jaren een zeer stevige klus om de meest kwetsbaren uit onze maatschappij hierbij te laten aansluiten.

Het speerpunt “Toerisme en Economie” is in de beleving van de PvdA een repeterend speerpunt. De opgestelde uitvoeringsagenda als dynamisch document heeft wat ons betreft behoefte aan meer dynamiet. De stroperigheid, en het naar onze mening te vaak opdoemend eigenbelang van deelnemende partners, werkt o.i. proces vertragend.

Een laatste door ons te benoemen pijnpunt is het jaarlijkse gedoe rondom toeristenbelasting, althans als het belasting verhogende maatregelen zijn. De verhoging van €0,30 voor volgend jaar brengt weliswaar veel geld in de gemeentekas, maar had veel eerder en beter met de ondernemers besproken moeten worden. De PvdA heeft zeker een progressieve grondhouding als het om de verhoging van de toeristenbelasting gaat, maar is wel voorstander van eerder overleg en een beter communicatietraject. We pleiten daarom, in de aanloop naar de perspectiefnota 2022, voor een gezamenlijk vooroverleg tussen Raad en ondernemers.
Al met al, en dan uitgedrukt in politiek correcte terminologie, verdient deze portefeuille dan ook beduidend meer peper in haar derriere.

Programma Bestuur & Dienstverlening
Het is voor de PvdA bemoedigend dat er in deze portefeuille, als het over samenwerking gaat, duidelijk wordt uitgesproken welke ketenpartners voor welke problematiek belangrijk zijn voor onze gemeente. De (zeer) weinig inspirerende filosofie van een gezamenlijk Lijn50 DNA heeft nooit kunnen landen bij ons. Verder hopen we ook dat de meerjarige ambitie van behoud van zelfstandigheid niet alleen maar afhangt van de kwaliteit van de dienstverlening. Desalniettemin is behoud van zelfstandigheid natuurlijk ook een zeer belangrijk uitgangspunt voor de PvdA.
Wat de burger van onze gemeente natuurlijk persoonlijk raakt is het eerste en directe contact met de gemeente. De doorontwikkeling van het KCC is wat ons betreft daarom geen overbodige luxe. Wij gaan de keuzes over de toekomst van het KCC, die ons volgend jaar worden voorgelegd, dan ook zeer nauwkeurig beoordelen.
Het voornemen om communicatief te verbeteren spreekt ons aan. Op dit punt zijn wij benieuwd naar uw voornemen om gemeentelijke berichtgeving aantrekkelijker en toegankelijker te maken. Vanuit onze nimmer aflatende aandacht voor de laaggeletterden verwachten wij in deze context concrete stappen. Zoals al zo vaak door ons gezegd blijft de mens- en burger centraal en niet het systeem. Bevorder zelfredzaamheid maar ondersteun hulpvragen voor diegene die het niet volledig zelf voor elkaar krijgen.

Tot slot
Elk jaar weer komen wij weer in de discussie over de betekenis van het woord “Begroting”. Voor de een is het een prognose, voor de ander een daadwerkelijke feitelijke waarheid. Zolang er hiaten blijven bestaan tussen uitgaven gerelateerd aan dekkende inkomsten, en zolang er al inkomsten geboekt en geprognotiseerd zijn waar nog raadsbesluiten over genomen moeten worden blijft het goedkeuren van een programmabegroting een lastige opgave. Veel zal daarom afhangen van de (eventuele) discussie die wij straks gaan voeren.

Dank voor uw aandacht!
Jo Winkens en Kirsten Pakbiers-Renericken
Raadsleden PvdA Vaals
🌹❤️